• Medientyp: Buch; unbewegtes Bild; Ausstellungskatalog; Bildband
  • Titel: A designed life : contemporary American textiles, wallpapers, and containers & packaging 1951-54
  • Beteiligte: Re, Margaret [VeranstalterIn]
  • Körperschaft: Center for Art, Design, and Visual Culture ; Center for Architecture Sarasota
  • Erschienen: Baltimore, Md: Center for Art, Design, and Visual Culture UMBC, [2019]
  • Umfang: 122 Seiten, 12 ungezählte Seiten; 31 cm
  • Sprache: Englisch
  • ISBN: 0960088504; 9780960088508
  • RVK-Notation: LO 96710 : Ornament; Einrichtung und Ausstattung; Kunstgewerbe
    LO 96714 : USA, Industriedesign
  • Schlagwörter: USA > Industriedesign > Textilien > Tapete > Verpackung > Geschichte 1951-1954
  • Entstehung:
  • Anmerkungen: Impressum: "A Designed Life: Contemporary American Textiles, Wallpapers, and Containers & Packaging is published in conjunction with an eponymous traveling exhibition curated by Margaret Re and organized by the Center for Art, Design, and Visual Culture of the University of Maryland, Baltimore County. Center for Art, Design, and Culture, University of Maryland, Baltimore County September 13-December 8, 2018, September 13-December, 2018, Center for Architecture, Sarasota, Florida, February 7-April 30, 2019."
    Includes bibliographical references
  • Beschreibung: "This revelatory volume recovers and presents the history of three exhibitions organized by the US State Department's Traveling Exhibition Service almost 70 years ago: Contemporary American Textiles, curated by Florence Knoll, Contemporary American Wallpapers, curated by Tom Lee, and Containers & Packaging, curated by Will Burtin. These exhibitions were made for presentation in West German schools, museums and trade fairs, and through the Amerika Haus program. By joining consumer choice with political choice, the State Department tried to convince West Germans and other Europeans that the United States, its system of government and its capitalist values offered more and better lifestyle choices than those of the Soviet bloc" --

    Mögen auch Sie den Stil des Mid-Century-Modernismus? Haben Sie sich schon einmal gefragt, warum das so ist? Natürlich spielt Designqualität eine Rolle, aber vielleicht hat sich dieser Stil auch vor allem deshalb in unseren Köpfen als gut und hochwertig etabliert, weil wir gezielter amerikanischer Propaganda aufgesessen sind. Nein, das ist keine neue Verschwörungstheorie, sondern schlichtweg wahr. In »A Designed Life« zeigen Charles Gute und Margaret Re, wie drei durch das US State Department gesponserte Ausstellungen in den fünfziger Jahren versuchten, Westdeutsche und andere Europäer von den Vorzügen des amerikanisch-kapitalistischen Systems zu überzeugen. Die Ausstellungen wurden über die Amerika-Häuser an Schulen, Museen und Messen vermittelt und setzen politische Freiheit mit kapitalistischen Werten und der Freiheit des Konsumenten gleich, die überzeugungsarbeit leistete in erster Linie das Design. »A Designed Life« gibt den Blick frei auf ein spannendes Kapitel der Propaganda in Zeiten des Kalten Krieges und wir dürfen uns zu Recht fragen, ob die Mechanismen von damals nicht noch immer in unseren Köpfen wirken. 50er Jahre - Ausstellung, Ausstellungen - USA - Amerikanischer Modernismus - Propaganda- Kalter Krieg - Produktdesign - Massenproduktion - Konsumgüter. Diese Ausstellungen wurden für die Präsentation in westdeutschen Schulen, Museen und Messen und durch das Amerika Haus Programm gemacht. Indem das State Department die Wahlmöglichkeiten der Verbraucher mit denen der Politik verband, versuchte es, die Westdeutschen und andere Europäer davon zu überzeugen, dass die Vereinigten Staaten, ihr Regierungssystem und ihre kapitalistischen Werte mehr und bessere Möglichkeiten der Lebensführung boten als die des Sowjetblocks.

    "The Center for Art, Design and Visual Culture presents A Designed Life: Contemporary American Textiles, Wallpapers, and Containers & Packaging, 1951-1954, an exhibition based on three historically significant traveling exhibitions of contemporary mass-produced, American-designed consumer goods that were commissioned by the U.S. Department of State in the early 1950s. It recreates and interprets those early Cold War exhibitions -- including American textiles, wallpapers, containers, and packaging --restating and interpreting part of each display as it might have appeared in the early 1950s. The three historical exhibitions -- Contemporary American Textiles designed by Florence Knoll; Contemporary American Wallpapers designed by Tom Lee, and Containers and Packaging designed by Will Burtin-- were each developed as collections of industry-specific consumer goods, designed and manufactured in the spirit of American modernism. The Traveling Exhibition Service (TES), an organization later known as the Smithsonian Institution Traveling Exhibition Service, organized these exhibitions for display in post-WWII Germany on behalf of the U.S. Department of State in order to help promote the grown of democratic governments within postwar Europe." --From the CADVC-UMBC's website

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